Musici


Alexander Techniek leert je in een serie lessen hoe je efficiënter om kunt gaan met je bewegingsmechanisme.
Ook helpt de Alexander Techniek om klachten te voorkomen en verhelpen, podiumangst te verminderen, klankschoonheid te vergroten en beter te presteren naar je werkelijke kunnen.

Het helpt je om je beter bewust te worden van je houding en je (fijne) motoriek. Een belangrijke vraag die we ons gewoonlijk stellen bij het overwinnen van muzikale en technische moeilijkheden is: ‘wat moet ik doen om dit op te lossen?’ Bij Alexander Techniek keer je de vraag om: ‘wat moet ik laten om dit op te lossen?’

Omdat musici veel van zichzelf in de muziek leggen, wordt er niet alleen gekeken naar enkel fysieke factoren. Ook wordt je bewuster van dingen als: Hoe ga ik om met druk? Wat denk ik precies voor dat moeilijke loopje? Door o.a. antwoord te geven op deze vragen, raak je geoefend in het opsporen van overbodige mechanismen en gedachten die de muziek en de uitvoering ervan hinderen.

Alexander Techniek biedt je de mogelijkheid om belemmerende en vaak hinderlijke mechanismen mentaal te leren stoppen, zodat de muziek vollediger tot zijn recht kan komen. Door het benaderen van je lichaam en geest als een eenheid en het zuiver focussen van je gedachten, ben je beter in staat om gecoördineerd te handelen.

Aan veel conservatoria is Alexander Techniek een vast onderdeel van het curriculum (o.a Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Julliard School, Royal Academy of Music etc.). Musici en conservatoriumstudenten staan vaak onder grote druk om zo goed mogelijk te presteren. Denk bijvoorbeeld aan optredens, voorspeelklassen, examenstress, het samenspel met collega-musici en je (onberispelijke) persoonlijke prestatie. Je wilt niet verstek laten gaan omdat je bijvoorbeeld last hebt van je pols.?Bovendien bestaat dan de kans dat je plek wordt ingenomen door een andere kandidaat. Veel musici trekken vaak pas laat aan de bel als er iets mis is. Dit is jammer, want hoe eerder je een klacht signaleert hoe beter je hem in de regel kan verhelpen.

Acteurs

“Word je bewust van het belang van eerst denken en dan doen. Neem voldoende rust voordat je reageert. Neem het beeld van je voorgenomen handeling in gedachten, daarna gaat de rest vanzelf. Je geeft richting aan je spel en je verbruikt niet meer energie dan nodig is.”

Op veel toneelscholen over de hele wereld vormt Alexander Techniek een vast onderdeel van het curriculum. Zo ook in Nederland aan de Toneelschool en de kleinkunst academie Amsterdam. Acteurs maken gebruik van de Alexander Techniek om hun spraaktechniek en ademhaling te verbeteren en inzicht in hun eigen beweging- en denkpatronen te verkrijgen. Ook helpt het bij het uiten van spontaniteit en bij het voorkomen van plankenkoorts.

Alexander Techniek geeft je beter inzicht in de coördinatie van je spieren, zintuiglijke waarneming en je denken. Acteurs zijn zich soms niet bewust welke houding of coördinatie ze zelf in het dagelijks leven eigenlijk hebben. Dat kan (onbedoeld) resulteren in ‘typecasting’ (altijd gevraagd worden voor dezelfde rol of typetje). De Alexander Techniek stelt de acteur in staat zijn lichaamshouding en coördinatie behorende bij de desbetreffende emotie of het specifieke personage bewust te kiezen, en vervolgens ook weer los te laten in het dagelijks leven.

Door het loslaten van overbodige spierspanning en het inbouwen van rustmomenten, komen acteurs makkelijker op een lijn met het karakter van hun personages. Je bent beter in staat om emoties tot uitdrukking te brengen via je bewegingen. De kwaliteit van je spraaktechniek en ademhaling zijn een direct gevolg van je eigen coördinatie. Als je het toneelspelen met veel overbodige spierspanning doet, zal je ademhaling vaster zitten dan nodig is. Ook kun je bijvoorbeeld hees worden of een geforceerd stemgeluid ten gehore brengen wanneer je een hele zaal moet vullen. Alexander Techniek leert je hoe je je spraaktechniek en ademhaling kunt verbeteren en verfijnen.

Dansers


Dansen is geweldig om te doen, maar vraagt ook een flinke inspanning. Choreografieën vergen vaak een enorme fysieke inzet van de danser in de vorm van uithoudingsvermogen, spierkracht, lenigheid en concentratie. Om het beste uit jezelf te halen en blessureleed te voorkomen, is het belangrijk om je lichaam en geest goed in balans te brengen.

Alexander Techniek bevordert het lichaamsbewustzijn van de danser. Dit bewustzijn vertelt hoe je lichaam in elkaar steekt en hoe je het gebruikt. Een belangrijk onderdeel van Alexander Techniek is het leren ‘gewaar worden van jezelf’. Samen met een leraar observeer je stap voor stap de beweging die je aan het maken bent. Hierbij leer je jezelf aan om rust te nemen en niet direct vanuit gewoonte te reageren. De pauzes die je inlast, helpen je om stil te staan bij wat je aan doen bent en te luisteren naar de signalen die je lichaam afgeeft. Zijn je hoofd, rug en nek in balans? Haal je goed adem? Door gebruik te maken van ingebouwde rustmomenten zorg je voor een meer ontspannen en natuurlijke manier van bewegen.

Een goede connectie tussen lichaam en geest brengt een vloeiende lijn teweeg, evenals een heldere communicatie met je publiek.

Testimonial

Als muzikant (trompettist) ben ik mijn gehele carrière bezig geweest om mijn speeltechniek te verbeteren, cq. te veranderen. Alhoewel dit door de tijd heen mondjesmaat is gelukt (met overigens vaak weer een terugval), is het met behulp van deze techniek mogelijk gebleken dat ik met grote sprongen mijn techniek blijvend kon verbeteren; op mijn 50ste kan ik opeens dingen spelen, die ik daarvoor NOOIT gekund heb!

Zangers

‘Veel zangmethoden geven een leidraad van wat je moet doen om goed te kunnen zingen. Alexander Techniek vertelt je juist wat je moet laten.’

Onze stem kan feilloos onze gedachten en emoties weergeven. Als wij onszelf daarbij niet in de weg staan, is de stem een van de mooiste muziek instrumenten. Door verkeerd gebruik kan onze stem verkrampt raken, vervormd, onderdrukt, opgetrokken, nasaal gemaakt en/of ge?miteerd, kortom eindeloos gemanipuleerd. Alexander Techniek helpt je om je hiervan bewust te worden. Samen met een leraar observeer je stap voor stap welke overbodige spanningen je eventueel maakt. Overbodige spierspanning heeft direct zijn weerslag op de kwaliteit van je klank.

De AT leert je om rust te nemen en niet direct te reageren. De pauzes die je inlast, maken je beter bewust van je gedachten en je techniek. Ingesleten gewoontepatronen in je denken en bewegen kunnen op deze manier doorbroken worden waardoor? een meer natuurlijk stemgeluid ontstaat.

Als je jezelf traint in de Alexander Techniek, ontwikkel je een flexibelere ademsteun die soepel gerelateerd is aan de klank. Je keel is vrij en open en je lichaam in balans. Ook biedt Alexander Techniek handvatten om je beter te ontspannen. Zo kun je podiumangst leren voorkomen en beter communiceren met je publiek.

Door je beter bewust te worden van je eigen denk- en doe patronen, ben je eerder in staat om blokkades op te sporen en te laten gaan. Wat doe je als je klaar staat om te beginnen? Zijn je ogen op de dirigent gericht? Zit je ademsteun er al? Fixaties in knie?n en onderrug? Hoe draag je je boek? Wanneer je de Alexander Techniek onder de knie hebt, kun je in een heel vroeg stadium al aanvoelen of je jezelf verkeerd belast of niet. Je aandacht verscherpt. En hiermee ook je vermogen om je intentie in overeenstemming te brengen met je klank.